Akkreditált kiváló tehetségpont és két tanítási nyelvű szakmai műhely
Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye
Minősített Tehetséggondozó Műhely
Project száma: ERASMUS+ 2022-1-HU01-KA210-SCH-000083239
Project neve: Sustainability and Phenomenon Based Learning
Partnerek: Alteredu Nonprofit Kft, Glocal Minta Oy (Finn minta), Tikan Koulu, Jankay Tibor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
A KOTTA szoftver fejlesztése során a hagyományos tesztelmélet tételeit alkalmaztuk. Olyan tesztrendszert fejlesztettünk ki, amely megfelelő jóságmutatókkal rendelkezik. Az objektivitás kérdése kapcsán a válaszunk, hogy a mérések minden tanuló esetében azonos módon, a számítógép által vezérelten zajlottak le. A tesztrendszer megbízhatóságának és érvényességének ellenőrzése hosszadalmasabb folyamat volt, azonban lokális szinten már az első évben megfelelő Cronbach-alfa értékeket mértünk. A bevont minta nagyságának növelésével a jövőben képessé fogunk válni arra, hogy olyan tesztrendszert fejlesszünk, melynek jóságmutató megfelelnek az alapvető kutatásmódszertani elvárásoknak, sajnos erre a következő évi NTP pályázati forrásból nem kaptunk támogatást, így hosszú távú céljaink megvalósítása erősen kétséges.
A tanulás tanulása programunk során olyan játékos módszereket alkalmaztunk, melyek megfelelnek a bevont első osztályos tanulók életkori sajátosságainak. Valójában tanulásmódszertani képzést valósítottunk meg (figyelembe véve a célcsoport sajátosságait), de ezt a hagyományos pedagógiai eszköztár alkalmazásával nem tudtuk hatékonyan és a gyermekek számára szórakoztatóan megvalósítani, ezért sajátos megoldásokat alkalmaztunk. Az általunk fontosnak és elsajátítandónak tartott tanulási technikák kipróbálása során minden technikához és stratégiához közösen egy játékot találtunk ki, ami az adott tanulási technika alkalmazását és szabályait rögzítette a gyermekekben. A program során a következő játéktípusok elkészítését valósítottuk meg: táblás játékok, kártyajátékok, építőjátékok, körjáték, fogójáték, puzzle, szerepjáték. Ezen játékok egyes elemeit digitális formában is elkészítettük, ami nem volt vállalt feladatunk, de szerves egységet jelentett a programunkkal. (https://jankayiskola.hu/letoltes.html) A szerepjátékok és a tehetséggondozásunk eredményei egy színpadi produkcióban teljesedtek ki, melyet a tanév végén adtunk elő.
Programunkban két tevékenységet vállaltunk:
. Legalább 60 órás tanulás tanulásának támogatását célzó programsorozat
. Új kezdeményezésű, a tehetségsegítés komplex feltételrendszerének megteremtése.
A két program szorosan összekapcsolódott oly módon, hogy a tehetséggondozó programban résztvevő tanulók azonosítását már a KOTTA szoftver leendő tesztjeinek alkalmazásával végeztük el. Mivel a KOTTA szoftver a program elején még nem állt rendelkezésre, így a tervezett teszteket személyes tesztfelvétellel bonyolítottuk le azokkal a tesztekkel, melyeket a szoftver a későbbiekben integrált. Ebben a folyamatban számítottunk a bevont önkéntesekre - az iskola fejlesztő- és gyógypedagógusaira. Természetesen a tesztek többször felvehetők voltak, így a fejlődést is képessé váltunk mérni velük, komplexitása a korábban említett szubtesztek tartalmában rejlett. A tanulás tanulása program során elért eredményeink szintén a KOTTA szoftver teszteredményeinek elemzésével váltak mérhetővé.
Az országos angolverseny olyan tehetséggondozó program, mely az ország bármely területén lévő általános iskolában elérhető a 7-8. osztályos tanulók számára. Célunk gyermekbarát, a tanulók életkori sajátosságaihoz alkalmazkodó, érdeklődésükre számot tartó tehetséggondozó verseny megrendezése, a tanulói személyiség kibontakoztatása adottságaikkal, fejlődésükkel, tevékenységeikkel, szerzett tapasztalataikkal összhangban Sikerélményt nyújtó megmérettetési lehetőség és versenyrutin megszerzésének biztosítása a tanulók számára egységes, objektív és átlátható értékelési rendszer alkalmazásával.
Intézményünk a természetismeret és idegennyelvi tehetséggondozás területén nyerte el a KIVÁLÓ címet az akkreditáció során. Az Országos angol nyelvi versenyt az Oktatási Minisztérium szakmai és anyagi támogatásával 2001-től 7 alkalommal sikeresen és eredményesen rendezte meg a Veszprém Megyei Pedagógiai Intézet és Szakszolgálat. Az intézmény átszervezése miatt a 2008/2009 tanévben ezt a feladatot már nem tudták elvállalni. Ekkor került a verseny Békéscsabára. A cél a verseny folyamatosságának biztosítása volt. Intézményünk tizenötödik alkalommal szervezte meg, és bonyolította le a versenyt, és ezt a hagyományt a továbbiakban is szeretnénk folytatni.
A tapasztalatok összegzését, értékelését minden évben elvégeztük, figyelembe véve a versenyben közreműködők, tanulók, felkészítő kollégák véleményét. Így alakulhatott ki egy népszerű és színvonalas verseny. Különösen pozitív megítélést kapott a verseny gyermekközpontú szemléletmódja és annak a gyakorlati lebonyolításban való érvényesítése, valamint a szervezett tájékoztatás, a feladatlapok fordulók utáni közzététele, a kísérő programok szervezése.
A verseny előkészítéséhez és sikeres lebonyolításához szükséges intézményi háttér rendelkezésünkre áll, a megvalósítást szakmai team koordinálja. Az első két fordulót online valósítottuk meg, míg 3. döntő fordulót személyes jelenléttel a Csabagyöngye Kulturális központban, az iskola dolgozóinak bevonásával bonyolítottuk le. Az Csabagyöngye Kulturális Központban lehetőség nyílt az étkeztetésre, a kísérők várakozási idejének kulturált eltöltésére, a verseny megnyitójának és eredményhirdetésének ünnepélyes lebonyolítására, hiszen a forduló megrendezéséhez szükséges tárgyi - technikai feltételek magas színvonalon adottak.
A pályázati forrásnak köszönhetően ebben a tanévben az országos fordulóba jutott tanulók és felkészítőik számára is a verseny előtti éjszakára szállást és étkezést, a verseny napján ebédet térítésmentesen biztosítottuk.. Az országos forduló valamennyi résztvevője oklevelet, könyvjutalmat és a verseny nevét és időpontját tartalmazó emléktárgyat kapott.
Célország: Románia - Partium és Erdély
Célország: Szlovénia
A célországban töltött éjszakák száma: 3 éjszaka
Résztvevők száma: 60 diák 6 pedagógus
Az utazás során érintett települések: Lendva, Maribor, Radenci, Postojna, Predjama, Spodnja Volicina, Bled
Utazás: autóbusszal
Időpont: 2022. június 7-10-ig
Részletes beszámoló:
Az első napon útközben felkerestük a Pákozdi Katonai emlékparkot, majd Lendvát látogattuk meg, ahol találkoztunk a szlovén diákokkal. Lendva után utunk Mariborba vezetett, az Osztrák-Magyar Monarchia hangulatát őrző városba. Itt a gyerekekkel megemlékeztünk az 1867 és 1918 között létező államról és arról, hogy nemcsak Maribor, hanem Békéscsaba is hatalmas fejlődésnek indult ebben a korszakban. Innen a szállásunkra mentünk Radencibe.
Másnap a bledi tavat látogattuk meg. Bled városában a gyerekekkel megemlékeztünk a hetedikes magyar történelmi tananyaghoz szorosan kötődő bledi egyezményről. Két tanítási nyelvű iskolaként fontosnak tartjuk, hogy a korszak történelmét angolul is prezentálni tudjuk, ezért kincsvadászatot indítottunk angol nyelvi emlékek irányába, mely nagyon jól sikerült.
Harmadik nap reggeli után Muraszombatra mentünk, ahol sétát tettünk a Fő téren és felkerestük az egykori Szapáry-kastélyt, majd ellátogattunk a nagytótlaki Árpád-kori körtemplomhoz, és az alsómaráci községek közösségét is meglátogattuk. Ezen a napon délután a szállásunkon vetélkedőt szerveztünk a látottakból tanultakból, melyet tanulóink nagyon élveztek.
Negyedik nap reggeli után Csáktornyán városnézésen vettünk részt az óvárosban (Zrínyivár, Ferences templom és kolostor, Zrínyi szobor). Ezután Varasdon a Cillei-Erdődy várban álltunk meg majd hazautaztunk Békéscsabára.
Célország: Szlovénia
A célországban töltött éjszakák száma: 3 éjszaka
Résztvevők száma: 70 diák 6 pedagógus
Az utazás során érintett települések: Lendva, Maribor, Radenci, Postojna, Predjama, Spodnja Volicina, Bled
Utazás: autóbusszal
Időpont: 2022. június 10-13-ig
Részletes beszámoló:
Az első napon a Rákóczi évhez kapcsolódóan útközben felkerestük a Pákozdi Katonai emlékparkot, majd Lendvát látogattuk meg, ahol találkoztunk a szlovén diákokkal. Lendva után a szálláshelyünkre mentünk Radencibe.
Másnap reggeli után utunk Mariborba vezetett, az Osztrák-Magyar Monarchia hangulatát őrző városba. Itt a gyerekekkel megemlékeztünk az 1867 és 1918 között létező államról és arról, hogy nemcsak Maribor, hanem Békéscsaba is hatalmas fejlődésnek indult ebben a korszakban. A maribori városnézést követően délután a Bledi-tavat látogattuk meg, a Monarchia egykori üdülővárosát, ahol művészettörténeti áttekintést nyújtottunk a tanulóknak. Ezt követően élménypedagógiai elemekkel megjelevenítettük a Monarchia mindennapi életét. Két tanítási nyelvű iskolaként fontosnak tartjuk, hogy a korszak történelmét angolul is prezentálni tudjuk, ezért kincsvadászatot indítottunk angol nyelvi emlékek irányába, mely korlátozott sikerrel járt. Szállásunk ismét Radenciben volt.
Harmadnapra helyeztük át kirándulásunkat a Szlovén Karszthegységbe, Postojnai cseppkőbarlang és Predjama várának megtekintése csodálatos élmény volt. Visszafelé Maribor közelében álltunk meg; Spodnja Volicinaban, a jugoszláv hatóságok által 1945-ben ide internált csaknem 600 magyar emlékét őrző kopjafájára helyeztük el az emlékezés virágait és adóztunk az ártatlanul elhurcoltak emlékének, majd visszatértünk Radencibe a szállásra.
Negyedik nap reggel elmentünk Muraszombatra ahol felkerestük az egykori Szapáry-kastélyt majd ellátogattunk a nagytótlaki Árpád-kori körtemplomhoz, és az alsómaráci községek közösségét is meglátogattuk, majd elindultunk haza Békéscsabára.
Az oldalt fejleszti és karbantartja: Medovarszki István