Akkreditált kiváló tehetségpont és két tanítási nyelvű szakmai műhely
Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye
Minősített Tehetséggondozó Műhely
2018. április 9-20.
A békéscsabai Jankay Tibor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola idén ünnepeli fennállásának 60. évfordulóját. Az ünnepi programsorozathoz kapcsolódtak az iskola tanulói és pedagógusai a 2018-as Digitális Témahét keretében is, amely ezúttal két teljes héten keresztül került lebonyolításra osztályaink és pedagógusaink hatékony bevonásával. Az idei témahetünk a „Jankay 60.” jeligét kapta. A témaheti tanórák többsége iskolánk névadójának, Jankay Tibornak az életére, korának történelmére és Jankay munkásságára épültek, de megismerkedhettünk városunk és iskolánk történelmével is. Informatika órán létrehozásra került egy tanulók által készített és szerkesztett jubileumi blogoldal is, ami az idei évben folyamatosan frissülni fog. Szakköri és informatika órai keretek között a tanulók a Jankay Iskola ifjúsági magazinjának, a 60. évfordulót ünneplő Gallusz Magazinnak a szerkesztésével, tördelésével is foglalkoztak. IKT eszközöket használtunk tanórákon kívül is, így például a sakk szakkörön a gyerekek megtanulhattak 60 lépésből mattot adni kivetített tartalmak segítségével, sőt, a történelem szakkör egy mobilos alkalmazást használva körbejárta Budapestet is a témahét során.
1. évfolyam
Az 1. a osztályban magyar nyelv és irodalom órákon egy olyan édesapa mesélte el kisiskolás élményeit, aki 25 évvel ezelőtt volt iskolánk tanulója. Nagy érdeklődéssel hallgatták a gyerekek a beszámolót. A rövid "ismertető" után kérdéseket tettek fel, főleg a sportolási lehetőségekről, a menzáról, a játékokról, majd megnézték a fényképeket, amit az apuka hozott. Ezt követően a gyerekek Jankay Tibor életével, munkásságával, békéscsabai kötődésével ismerkedhettek meg kivetített digitális tartalmakon keresztül. Ezután egy 5 kérdésből álló feladatlapot töltöttek ki csoportmunkában. Jankay Tibor néhány festményét, grafikáját nézték meg a Jankay Katalógusban, majd beszélgettek róla. A művész négy festményét kirakták a gyerekek puzzle formájában. A művész képeinek másolatát színezték, minek során törekedniük kellett a minél "élethűbb" színezésre.
Az 1. b osztály rajz- és vizuális kultúra órán találkozhatott Jankay műveivel, hiszen Jankay reprodukciókat készítettek az osztály tanulói. A fő téma A kakas című munkájának feldolgozása volt. A munka előtt a tanulók megtekintettek egy kivetített videót, majd kiszínezték a kakas másolatát.
Az 1. c osztályban magyar nyelv és irodalom órán a gyerekek megismerték iskolánk névadójának,
Jankay Tibornak rövid életrajzát, munkásságát. Ezután csoportokban néhány kérdésre kellett válaszolniuk az elhangzottak alapján. Rajz és vizuális kultúra óra keretében csoportokban a festő képeivel ismerkedtek, majd néhány képből készített puzzle kirakása volt a feladat.
2. évfolyam
A 2. a osztályban matematika órán a gyerekek a szorzótábla ismétlése során egy Jankay festményt rakhattak ki. A festmény 12 darabban került a gyerekekhez, amit a szorzások helyes megoldása után az eredményt egyeztetve tudták a megfelelő helyre rakni a darabokat. Élvezetes csoportmunka során egymást segítve jutottak el a megoldáshoz. Rajz órán Jankay Tibor életéről beszélgettek. Megismerték festményeinek jellegzetességeit, majd a gyerekek elkészíthették Jankay egyik festményének rekonstrukcióját.
A 2. b osztály tanulói magyarórán Jankay Tibor életével ismerkedtek meg. Az életútjáról és munkásságáról egy ismeretterjesztő szövegen keresztül szereztek új információkat. Ezután csoportmunkában kvízkérdésekre válaszoltak. Rajz- és vizuális kultúrán Jankay Tibor munkásságával és néhány munkájával ismerkedtek meg a gyerekek. YouTube oldalról megtekintettek egy kisfilmet iskolánk névadójáról, melyben a művész elmeséli egy gyermekkori, békéscsabai emlékét a család kakasáról. A történet és az interneten keresztül bemutatott festmény alapján a tanulók kiszínezték a festmény körvonalazott rajzát. Angolórán Észak-Amerika térképét vizsgálhatták meg. Ezután azokból a reprodukciókból, melyekkel már rajzórán találkoztak, csoportmunkában puzzlet kellett kirakniuk. Láthatóan tetszettek a feladatok, nagy lelkesedéssel hajtották végre.
A 2. c tanulói az óra elején beszélgettek Jankay Tiborról, majd kivetített képeken keresztül megismertek több, általa készített műalkotást. Ezután négy csoportban dolgoztak. Mindegyik csoport választott magának egy képet, majd kiszínezték azokat. Arra törekedtek, hogy minél jobban hasonlítsanak a használt színek az eredetire. A végén a legjobbakból kis kiállítást rendeztek a tanteremben.
3. évfolyam
A 3. a osztályban is Jankay Tibor életével és munkásságával ismerkedtek tanulóink, majd az interneten megtekintették képeit. Mivel matematika órán történt mindez, hozzákapcsolták a tanulók a matematikát a festészethez. Csoportokban írásbeli osztásokat tartalmazó lapot kaptak, ahol is az eredményt kiszámolva megkapták, melyik puzzledarabot hol kell elhelyezni a papíron. A fürgébbek cseréltek is másik csoporttal, hogy minél több képet össze tudjanak illeszteni. Az elkészült munkákat közösen felragasztották a lapra, majd projektfalat hoztak létre. Vizuális kultúra, angol és magyar nyelvi órákon Power Point vetítés segítségével jutottak a művész legfőbb életrajzi adatainak birtokába és szemlélhették meg Jankay fontosabb képzőművészeti alkotásait is. Csoportokban interaktív SMART quiz alkalmazásával adtak számot az elsajátított ismereteikről. Gyakorlati feladat keretében pedig a diákok négyféle Jankay színező közül választhattak, és dolgozták ki azt saját színviláguknak megfelelően.
A 3. b-ben matematika órán az írásbeli műveletvégzést gyakorolták, és minden helyes megoldás után kaptak egy képrészletet. Összesen 12 darab képrészletet lehetett szerezni, melyet összerakva egy Jankay festményt kaptak meg a gyerekek. A csoportmunka során egymást segítve jutottak el a megoldáshoz, és egymást ellenőrizték. Nagyon élvezték az órát, a képek magukért beszélnek.
Rajzórán Jankay Tibor életútjával foglalkozott az osztály. A tanulók az óra első felében információkat gyűjtöttek a festőművész életéről, munkásságáról, majd ezt követően az interaktív tábla használatával, "Legyen Ön is milliomos" kvízjáték kérdéseire adtak választ. Végezetül Jankay-s képeket színeztek ki hagyományos kézi rajzolással. Angolon jigsawplanet-en készített Jankay puzzlet rakhattak ki, majd "My school" témában a learningapps-en csináltak egy kitöltős feladatot az iskolánkról.
A 3. c osztályban véletlenszerű csoportalkotás után minden csoportból egy gyermek felolvasta a Jankay Tibor életéről és munkásságáról szóló részletet. Közben a csoportból egy másik tanuló nézte a feladatlapot, amin öt kérdés szerepelt, és a felolvasott szöveg alapján tudták bekarikázni a kérdésekre vonatkozó helyes válaszokat. Az órán a tanulók Jankay Tibor műveit ábrázoló képeket is összeilleszthettek és színezettek ki. Nagyon élvezték a feladatot, sok új információval lettek gazdagabbak Jankay Tibor életével kapcsolatban. A képek összeillesztése némi kis fejtörést okozott nekik, de a színezésben remek volt az összhang. Ügyesen megosztották a feladatokat egymás között, láthatóan jól érezték magukat. A projekt a 3.C-ben két délutáni órát vett igénybe.
4. évfolyam
A 4. a osztály olvasás és fogalmazás órán dolgozta fel Jankay Tibor életét és munkásságát. Először minden tanuló kapott egy szöveget, amelyet elolvasás után megbeszéltek úgy, hogy kérdéseket tettek fel egymásnak. Egy „learningapps-os” Igaz-Hamis feladatot készített a tanító, amit a tanulók a táblánál oldottak meg. A helyes válaszadás után egy Jankay festményt kaptak megoldásként.
A következő feladat Az olvasó nő című festményről egy leírás készítése volt. A tanulók differenciáltan végezték a munkát. Többen önállóan, mások párokban, egy csoport pedig egy háromfős csoportban dolgozott. A csoport feladata az volt, hogy készítsenek egy leírást angolul, majd a bemutatáskor egyikük angolul, a többiek pedig magyarul, úgymond tolmácsoljanak a közönségnek. A tanulók egyénileg is és a csoport is felolvasták, bemutatták az elkészített fogalmazásokat.
Az óra végén két híres békéscsabai festő képeit keverték össze. Csoportosítani kellett, hogy mely művek tartoznak Munkácsy Mihályhoz, és melyek Jankay Tiborhoz. A tanulók ezt a feladatot is a "LearningApps"-on keresztül oldották meg. Informatika órán a tanulók az internet segítségével informácót gyűjtöttek, majd Power Point prezentációt készítettek iskolánk névadójáról. A munka során a tanulók önállóan dolgoztak, de szükség esetén nagyon szívesen segítettek társaiknak is. Az angolul tartott vizuális kultúra órán Jankay festészetéről tanulhattak. Átismételték az általa oly gyakran használt geometriai formavilágot. A színhasználat rá jellemző sajátosságaira fókuszáltak.
A 4. b osztályban informatika órán szintén Power Point prezentációkészítés volt a feladat. A tanulók az internet segítségével informácót gyűjtöttek Jankay Tiborról, majd belefogtak a munkák elkészítésébe. Önállóan dolgoztak, de szükség esetén szívesen segítettek osztálytársaiknak is. Magyarórán a Jankay Iskola 60 évét idézték fel a gyerekek régi fényképek segítségével. Az egyik tanuló nagymamája az iskola tanítója volt, így bőséges képanyaggal látta el a tanulókat. Így a tanító és a diákok a régmúlt idők fényképeit nézegették, de többek között előkerültek régi bizonyítványok is. A tanító személyes emlékekből is merített, hiszen általános iskolás éveit nálunk töltötte. A Jankay Iskola honlapján sok új ismeretet szereztek, és a YouTube lehetőségeit is kihasználták. Fogalmazásórán páros munkával, szabadon választott formában összegezték az információkat.
A 4. c osztályban Jankay Tibor képeiből ismertek meg néhányat a tanulók. A kiválasztott képről reprodukciót készítettek tépéses - ragasztásos technikával. Az elkészült munkákat közösen értékelték, majd projektfalat hoztak létre.
5. évfolyam
Az 5. a osztályban civilizáció óra keretében a gyerekek csoportokban Jankay Tibor életrajzát tanulmányozták. Az összegyűjtött adatokból a "Kahoot" online program segítségével quiz-t szerkesztettek. Minden csapat Jankay Tibor más-más életszakaszát feldolgozva alkotott kérdéseket.
A kvíz elérhető online: https://create.kahoot.it/details/jankay-tibor/36ed0b68-c57a-48fb-9276-43e6d088e971
A következő órán, ismét csoportokban, az általuk megszerkesztett quiz-t oldották meg. Ezután minden csoport egy Jankay Tibor képeiből álló puzzle-t kapott. A képek kirakása után a gyerekek megpróbálták kitalálni a képek eredeti címét. A találgatások igen sikeresek voltak. Végül pedig megbeszélték, hogy melyik kép milyen művészeti stílus, színvilág alkalmazásával, és a festőművész melyik életszakaszában készült.
Az 5. b osztály tanulói civilizáció órán közösen megismerték Jankay Tibor életútját, valamint alkotásait, majd tanulói laptopok segítségével angol nyelvű Power Point prezentációkat készítettek a témában. Munkáikat később be is mutatták társaiknak.
Az 5. c osztályban informatika órán a tanulók bevonásával a jubileumi iskolaújságnak, a Gallusz Magazinnak készültek fotók, melyeken a gyermekek alakzatokba rendeződve a "Jankay 60." három legfontosabb karakterét, a "J60"-at formálták meg.
6. évfolyam
A Digitális Témahéten a 6. a osztály megismerkedett iskolánk névadójának alkotásaival. A gyerekek a digitális táblán kivetített festmények segítségével válaszoltak a teszt kérdéseire. Színeket, tárgyakat, háttereket kellett felismerniük és beazonosítaniuk. A tanulók nagy örömmel végezték a feladatokat és az óra után már több tudással rendelkeztek Jankay Tibor munkásságáról.
Civilizáció órán az osztály tanulói angol nyelvű prezentációkat készítettek Jankay Tibor életútjáról, munkásságáról. Az online tanulás lehetőségeit kiaknázva a Kahoot alkalmazáson keresztül készítettek kérdéseket Jankay életéből, és egymás tudását is tesztelhették a jó válaszok megtalálásával.
A 6. b osztály tanulói angol nyelvű történelemórán online puzzle feladatok segítségével ismerkedtek meg Jankay Tibor festészetével.
A 6. c osztály a témahéten a Jankay Iskola tanulói összetételét elemezte tanulói kislaptopokon. Matematika óra keretében megadott adatok alapján osztályok, évfolyamok, tagozatok létszámait számolták ki. Összehasonlító elemzéseket végeztek. Alkalmazták a százalékszámításról tanultakat. Kompetencia alapú feladatokat végeztek el. Gyakorolták az adatszerzést táblázatból.
7. évfolyam
A 7. a-sok civilizáció órán angol nyelvű prezentációkat készítettek Jankay Tibor életútjáról és munkásságáról. Az órán továbbá Kahoot alkalmazáson keresztül készítettek kvízeket Jankay Tiborról, melyekkel egymás tudását is letesztelhették.
A 7. b osztályban osztályfőnöki órán "Jankay 60." témában kvízt oldottak meg a gyerekek Jankay Tibor életéről. Négy fős csoportokban dolgoztak, használhatták a mobiltelefonjukat is információkeresésre. A feladatsor interaktív táblára volt kivetítve.
Természettudományos gyakorlatok órán kislaptopon kellett kikeresni, hogy mit ír a wikipédia Jankay Tiborról. Az életrajzából ki kellett keresniük azokat az országokat illetve településeket, amelyek fontos helyszínei voltak élete egy-egy szakaszának, majd az interneten talált információk segítségével ezeket bejelölték a vaktérképekre (Magyarország, Európa, Föld). A tanulók párokban dolgoztak.
8. évfolyam
A 8. a osztályban a tanulók csoportmunkában kislaptopokon, illetve mobiltelefonokon tanulmányozták Jankay életének legfontosabb állomásait, legjellemzőbb műveit, hagyatékának kezelését. A https://wordart.com segítségével szófelhőt készítettek, majd ez alapján átbeszélték a művészről gyűjtött információkat. Néhány festményének kivetítésével Jankay művészetére jellemző geometriai formákat illetve színvilágot tanulmányozták. Ezután a gyerekek a korábban kialakított csoportokban ismét laptopokat illetve okostelefonokat használva Learningapps tankockákat
(például https://learningapps.org/display?v=p1ez2nain18)
illetve Kahoot! feladatokat készítettek Jankayval kapcsolatosan. A csoportok az általuk készített kvízkérdéseket prezentálták osztálytársaiknak, akik okostelefonok segítségével megválaszolták tesztkérdéseket.
A tanulók által készített kahoot feladatok itt kipróbálhatók:
https://play.kahoot.it/#/?quizId=dd0fa5f5-f471-44f1-8d96-03617d08d9bf
https://play.kahoot.it/#/?quizId=c3a901ed-bba0-404c-95e0-31c69f42b381
https://play.kahoot.it/#/?quizId=03490999-c21e-41b7-8bb1-efcfcdb3714c
https://play.kahoot.it/#/?quizId=733b132b-7025-4748-816e-50fa7b8f8f9d
A 8. b-sek osztályfőnöki órán a Digitális Témahét alkalmából vetélkedőt rendeztek iskolánk névadójának életéből, munkásságából. A vetélkedő lebonyolítását két tanuló vállalta. A feladatok között Jankay-s képek címének elmutogatása, Jankay totó, képösszerakás és képmemorizálás szerepelt. A győztes csapat jutalomban részesült. Természettudományos gyakorlatok órán kislaptopon kellett a tanulóknak kikeresni, hogy mit ír a wikipédia Jankay Tiborról, iskolánk névadójáról. Az életrajzából ki kellett keresniük azokat az országokat, illetve településeket, amelyek fontos helyszínei voltak élete egy-egy szakaszának. Az interneten talált információk segítségével ezeket bejelölték vaktérképekre is. Végezetül az internet segítségével megkeresték, hogy hány kilométer a távolság ezen földrajzi helyek között. (Leggyakrabban útvonaltervező programokat használtak.)
A tanulók párokban dolgoztak.
Rajz- és vizuális kultúra (7-8. évfolyam)
A Digitális Témahét keretén belül a 7-8. osztályos rajzórákon tanulóink Jankay Tibor festőművész alkotásait dolgozták fel. Az órákat Jankay Tibor életútjának megismerésével kezdték projektorral kivetített prezentáción keresztül, majd a gyermekek szemügyre vehették alkotásait is. Érett korszakának festményeit vizsgálták, élénk színeit, kontúrjait, geometrikus formáit. A diákok ezután feladatot választhattak. Elkészíthették Jankay Tibor festmények reprodukcióit, illetve saját témájú képeket alkothattak Jankay Tibor stílusában. A plakát és képregény műfaj is felmerült az ötletek között. Néhány ügyes 8. osztályos tanuló a híres festő portréjával próbálkozott nagy sikerrel. A diákok teljesen elmerültek az alkotásban, Jankay Tibor művészetében. Színvonalas alkotások születtek, melyeket büszkén kiállíthatunk iskolánkban, illetve néhányat iskolaújságunkban, a Gallusz Magazinban is megjelentetünk.
Sakk szakkör
A digitális témaheti felsős sakk szakkör a "Matt 60 (és több) lépésben!" nevet kapta. Az ötletet természetesen iskolánk 60. születésnapja adta. A projektet versenyzőinkkel valósítottuk meg, ahol a sakk ezen ágával (soklépéses feladványokkal) még soha nem foglalkoztunk. A téma feldolgozása az Országos Diákolimpia egyéni és csapatversenyeinek sikeres megvívása után kellemes kikapcsolódásnak bizonyult. Már a bevezető mondat elhangzása is elegendő motivációnak bizonyult, hogy a diákok nagy lelkesedéssel fogadják az órát. El sem tudták képzelni, hogyan lehetségesek az ilyen feladványok kivitelezése. Az állást - majd a következőket is - a szakkörvezető kivetítette projektorral, majd a tanulók ennek megfelelően felállították a bábukat. Sok érdekes információval gazdagodtak a feladványszerzés művészetéről és ágairól. A szakkör fénypontja volt, amikor az 1891-ben, a magyar Bláthy Ottó Titusz által készített és mai napig világcsúcsot is tartó, "matt 292 lépésben" című feladványt elemezték. Természetesen megismerkedtünk neves feltalálónk életével is, ki is volt ő valójában. A szakkör remek hangulatban telt el, így másnap a napköziben a szabad időben is folytatták a foglalkozást újabb diákokkal kiegészülve.
Történelem szakkör
A Jankay Iskola történelem szakkörén a gyerekek a 300 éves Békéscsaba város múltjával ismerkedtek meg. A digitális tábla segítségével a múlt épített emlékeit tekinthették meg. Ezek az épületek ma is léteznek, ezért sokszor csodálkoztak rá a résztvevők a régi fotókra. Múlt és jelen: ezekre épült a 45 perces előadás.
2018. április 14-én a történelem szakkör idei kirándulása a budapesti zsidónegyedben, Erzsébetvárosba vezetett. A gyerekek az IWalk mobilos applikáció segítségével járták be zsidó honfitársaink épített emlékeit. Jártak Európa legnagyobb zsinagógájánál a Dohány utcában, a gettó megmaradt falát is megtekintették. A résztvevők az alkalmazást használva, videóinterjúk megtekintésével ismerkedtek meg a vészkorszak eseményeivel. A tanulók a séta után élményekkel és érzésekkel gazdagon térhettek haza Békéscsabára.
Informatika órák, újságíró szakkör A 6. b osztályosok az informatika órák keretén belül megismerkedtek a blogok készítésének alapjaival. Az osztály tanulói közös munkájuk eredményeképpen egy saját blogot indítottak el, Jankay60 címmel. A blog bejegyzéseinek elkészítéséből minden tanuló kivette a részét, a témák megbeszélése, illetve a feladatok kiosztása és kijelölése is közös munka eredményeként történt. A tanulók a blog készítése közben a következő ismereteiket bővítették: információkeresés, információk értékelése, szövegszerkesztés, képszerkesztés, kollaboráció, digitális értékteremtés, online produktivitás, kritikai érzék.
A magyar nyelvű informatika órákon a 6-8. évfolyamos tanulók többek között a Jankay Iskola ifjúsági magazinját szerkesztették, tartalmat készítettek hozzá. Az évente megjelenő "Gallusz Magazin" mindig a Digitális témahetet követően kerül kinyomtatásra. Azon írásokat tartalmazza, amelyeket a felső tagozatos tanulók informatika órákon, valamint a magazin újságírói szakköri kereteken belül készítenek el a Témahét során. Elsőként a tanulók projektorral kivetített példákon keresztül ismerkedtek meg a különböző publicisztikai műfajokkal, majd megbeszélésre kerültek a választott témáik. Mivel az idei Gallusz Magazin a Jankay Iskola 60. évfordulója köré épül fel, ezért több diák választotta névadónk, Jankay Tibor életének feldolgozását, cikkbe foglalását. Ám nem ez volt az egyetlen téma! Voltak, akik iskolánk pedagógusait interjúvolták meg, vagy városunk történeti visszatekintésével foglalatoskodtak. Többen szabadon választott, ifjúságot érintő témákat is feldolgoztak. Újságíró szakköröseink a 2018-as Digitális Témahét során a cikkíráson felül interjúkészítéssel foglalatoskodtak, valamint rögzítésre került az első tematikus videóműsor is, amelyben a diákok az iskola fiatal tanárait tették próbára.
A cikkek, interjúk készítése során képszerkesztő programokat, Microsoft Word és Publisher szoftvereket használtak a gyerekek. A munka a számítástechnika terem asztali számítógépein, a diákok mobiltelefonjain, az iskola diktafonján és fényképezőjén zajlott.
A projekt eredményeként létrejött blog megtekinthető a jankay60.blogger.hu webcímen.
2017. április 3-8.
A Jankay Iskola alsó és felső tagozata is részt vett az idei Digitális Témahéten, amely április hónap első hetében került megrendezésre az ország több mint 1000 iskolájában. Iskolánk mindhárom telephelye 1-1 projektet dolgozott fel és valósított meg az idei tanévben. Alsó tagozatunkon a gyerekek a lovagi korba csöppenve ismerkedtek meg Mátyás király korának jellegzetességeivel, a "Lovagi játékok" projektet feldolgozva korszerű, digitális taneszközök használatával. Felső tagozaton két projektet valósítottunk meg. Az egyik a "Hő-sok(k)" elnevezésű, melynek fő témája a hőmérséklet és a klímaváltozás volt, míg a másik a "Suliújság" projekt, melynek keretében a gyerekek megismerkedtek a különböző publicisztikai műfajokkal, majd iskolaújságot készítettek. Mindhárom projekt tanulóink és kollegáink összefogásával és mintegy 16 tantárgy bevonásával valósult meg.
Az alsó tagozaton a Lovagi játékok projekt az 1-4. évfolyamunk nyolc osztályában, összesen mintegy 43 órában valósult meg valamilyen formában.
Az 1. a osztályban az "Egyszer volt Budán kutyavásárt" dolgozták fel. Első órán megnézték youtube-on a mesét, majd tanítójuk is elmesélte a gyerekeknek. Ezek után a helyszín és szereplők megbeszélése, a történet rövid elmondása következett, s csoportokban feladatlapot oldottak meg. Ezt ellenőrzés, értékelés követte. Majd síkbábok megrajzolása, elkészítése következett. Később SMART programmal elkészített anagrammákat oldották meg és puzzlet raktak ki. Utolsó feladatként eljátszották a bábok segítségével a történetet.
Matematika órán fejszámolás után titkos üzenet elnevezésű játékot játszottak: összeadások és kivonások eredményeit kódolták át betűkre. Rajz órán pedig korona készült. Testnevelésen a rajz órán elkészült koronákban Adj király, katonát! játékot játszottak.
(Az 1. a-ban a projekt 5 órában valósult meg.)
Az 1. b osztályban a gyerekek projektoron kivetített rajzfilmeken keresztül betekintést nyertek Mátyás udvarába, majd címereket színeztek ki hagyományos kézi rajzolással.
(Az 1. b-ben a projekt 1 órában valósult meg.)
A 2. a osztályban a téma "Mátyás király és az igazmondó juhász" története volt. Az iskola könyvtárában tanulóink könyvek és számítógépek használatával információkat kerestek Mátyás király életéről, királyságáról, érdemeiről. Minden mozzanatot a kinevezett krónikaíró rögzített. A kutatást meseolvasás és bábkészítés, majd a mese feldolgozása követte. A szereplők tulajdonságait párosítós- és memóriajátékokkal tanulták meg interaktív táblánál, majd digitális quizjátékokkal foglalták össze. Végezetül a mese megtekintése után elbábozták a történetet. Testnevelés órán Adj király, katonát! játék, és várépítés volt a program műanyag elemekből. Ének-zene órán a középkori zene volt a középpontban. Madrigált hallgattak, majd szemügyre vették a korabeli hangszereket hívóképek és interaktív faladatok segítségével. Modern feldolgozások (videoklip) segítségével ismerkedtek meg néhány hangszer hangjával. A dobot, a csörgődobot és a furulyát a zeneiskolás, illetve zenét tanuló gyerekek mutatták be társaiknak. Belőlük lettek a királyi muzsikusok. Szóba kerültek az udvari szokások, a táncok is. Néhány egyszerű lépésből álló körtáncot is tanultak, amit eljártak középkori muzsikára. Az előadást korhű jelmezbe öltözött kislányok is színesítettek. Angol órán az apródok és hercegnők életével ismerkedtek a gyerekek. A lovagok 7 erényéhez kapcsolódóan ötleteltek, rajzolgattak, játszottak SMART feladattal, beöltöztek jelmezbe, és bajvívást gyakoroltak játékfegyverek segítségével. A végén a bábok is előkerültek. Vizuális kultúra foglakozás keretében a napközben szerzett ismeretekre támaszkodva a gyerekek "Knight for a day" illetve "Princess for a day" című munkákat rajzoltak. Mivel rossz idő volt, a kinti íjászkodás helyett előkerültek a sakk-készletek. (A sakk és a nyilazás is a lovagok erényei közé tartozott.) (Az 2. a-ban a projekt összesen 12 órában valósult meg.)
A 2. b osztályban a Digitális Témahét keretében angol órán is megjelentek a lovagok. Az órákon bővült a gyerekek szókincse ebben a témában, tanultak egy dalt, lovagot öltöztettek páncélba és Mátyás király korabeli kirakókat is kirakhattak. Tanulói laptopokat és SMART interaktív táblát használtak. Segítségünkre volt a Fairyland 4 tankönyv, a hozzá tartozó interaktív anyag és számos honlap: http://www.jigsawplanet.com/ Harmadik órán lovagokról néztek képeket, majd a bubbl.us applikáció segítségével gondolattérképet készítettek a gyerekek (ruházat, fegyverek, előforduló állatok a címereken). Címerekre kerestek rá az interneten, majd a gyerekek csoportban dolgoztak és elkészítették a kiválasztott címerek másolatát. Az óra közben a gyerekeknek volt lehetősége egy lovagi tornán részt venni a http://www.lovasok.hu/index.php?i=50959 honlap segítségével. Az óra végén bemutatták az elkészített címereket. Matematika órán az Egyszer volt Budán kutyavásár c. történetet dolgozták fel. Az órát a mese megtekintésével kezdték, majd "kutya jó számolással" folytatták. Okostáblán digitálisan is színeztek a gyerekek. Ezt címertervezés követte, és megismerték a magyar kutyafajtákat is. Az órán interaktív táblát, tanulói laptopokat, a pedagógus által készített és SMART interaktív tananyagokat, valamint youtube-ot használtak. (Az 2. b-ben a projekt összesen 5 órában valósult meg.)
http://www.ictgames.com/knightinarmour.html
http://www.makeyourcoatofarms.com/app.asp
http://www.dltk-kids.com/
A 3. a osztályban az angol óra a "Be knight for a day" nevet kapta. Első lépésben az órához kapcsolódó szavakat flashcardok segítségével tanulták a gyerekek (pl. knight, castle, fence, play chess, king, queen stb.) Ezután egy angol lovagi dal meghallgatása és memorizálása következett. Ezután poszter tanulmányozása, szavak gyakorlása volt játékos módon. Az interaktív táblán szavakat írtak be a megfelelő helyre. Saját rajzok is készültek a füzetbe, amihez tanulói kislaptopokat használtak. Az óra végén közösen elénekelték a dalt, melyről felvétel is készült. Magyar órán a tanulók interjút készítettek egy szabadon választott személlyel, aki részt vett a budai vásárban és átélte az eseményeket. (Mátyás, kapzsi ember, árusok stb.) Előkészítésként ismét megnézték a mesét a youtube-on, majd a tanulók párokban, illetve hármas csoportokban párbeszédet készítettek. Felkészülés után másnap felvették az interjúkat, majd megtekintették, s végül kielemezték azokat. Az interjúzást krónika készítése követte iniciálé és miniatúra beillesztésével. Volt, aki egy kódexet is alkotott. Puzzlet is kiraktak a táblán a jigsawplanet használatával. Angolon iniciálék készültek. Minden gyermek megfestette nevének első kezdőbetűjét, melyet egy Power Point bemutató segített. A rajzoláshoz szükséges alapfogalmakat flashcardokkal ismerték meg. Az óra végén az elkészült alkotásokat együtt értékelték. A lovagi elme csiszolásához tartozik a sakk is, mellyel egy sakkórán ismerkedtek a gyerekekkel. Az osztályból az iskolai sakk szakkörnek hála már sokan tudnak sakkozni, de aki nem ismerte eddig, az rögtönzött leckét kapott a sakkjáték lépéseiről. Az interaktív táblán a sakkbaratok.hu internetes oldalon játszhattak a gyerekek. Végezetül a lovagi fotófal mögé állva mindenkiről képek készültek. Ezután a gyerekek megkapták névre szóló, jól megérdemelt lovagi okleveleiket. (A 3. a-ban a projekt összesen 13 órában valósult meg.)
A 3. b osztály rajzórán az interneten keresztül megismerkedett a lovagi kor címereivel. Ennek alapján a gyerekek csoportban pajzsot terveztek, majd tetszőleges technikával színezték. Az elkészült munkákat közösen értékelték. (A 3. b-ben a projekt összesen 2 órában valósult meg.)
A 4. a osztály Mátyás korához kapcsolódóan különböző műfajú és témájú fogalmazásokat készített, melyekhez csoportonként külön-külön IKT feladatokat is kaptak. Bevezetésként anagrammákat csináltak, digitális betűkirakóssal játszottak. Ezt követően videót tekintettek meg egy lovagi tornáról, majd gondolattérkép készült egy udvari bolondról. Mátyás királynak virtuális útvonalterv is készült Budáról Kolozsvárra, akinek ezután kislaptopokon és a digitális táblánál kirakták az udvari címerét.
Fogalmazás órán Mátyás korához kapcsolódóan különböző műfajú és témájú fogalmazásokat készítettek, melyekhez csoportonként külön-külön IKT feladatokat is kaptak. Végül a lovagi fotófalnál képek is készültek.
(A 4. a-ban a projekt 4 órában valósult meg.)
A 4. c osztályban Mátyás király és Kinizsi Pál történetét dolgozták fel. Első lépésként a gyerekek adatokat gyűjtöttek az interneten a témában. Az összegyűjtött ismereteket rendszerezték és csoportmunkában fürtábrát készítettek. A szöveg feldolgozása után a témához kapcsolódó puzzle kirakásával fejezték be az órát.
(A 4. c-ben a projekt 1 órában valósult meg.)
A felső tagozaton a Hő-sok(k) projekt a fizika, kémia, biológia és informatika tantárgyak bevonásával a 7-8. évfolyamos tanulóink közreműködésével valósult meg, összesen 15 órában. Fizika órákon a digitális témahét előkészítésekor a gyermekeknek csoportokat kellett kialakítaniuk, ezután a csoportszabályok is tisztázva lettek velük. Az első napon a tagul.com oldal segítségével szófelhők készültek hőmérséklet, hősugárzás, üvegházhatás témakörökben. A program használatához a gyerekek is kedvet kaptak. Ezt követően a diákok előzetes ismereteik alapján gondolattérképet készítettek a popplet.com weboldal segítségével. Majd tanulói laptopok, tabletek, telefonok segítségével információkat gyűjtöttek a különböző hőmérsékleti skálákról, a hőmérséklet méréséről. Ismereteikről a Redmenta teszt online kitöltésével számoltak be. A második naptól az osztályban kialakított 4 csoport (2 lánycsoport és 2 fiúcsoport) 2 témán dolgozott. Minden csapat megkapta digitálisan és nyomtatott formában is projekttervet. A fiúcsoportok a "Mitől függ a hőérzetünk?" témát dolgozták fel. Ők egy kiadott kutatólap alapján tervezték meg a kísérletet, illetve gyűjtöttek információkat a hőelnyelő képességről, hőérzetről. A lánycsoportok az Üvegházhatás területén kutattak. Tanulói laptopokkal, tabletekkel, okos telefonokkal gyűjtötték az ismereteket. Segítségükre szintén egy kiadott kutatólap volt, amit digitálisan és kinyomtatva is megkaptak a csoportok. A harmadik napon a hőérzetet vizsgáló fiúcsoportok a szükséges kísérleti eszközökkel (lámpa, fehér- illetve fekete papírral bevont fémdobozok, hőmérők) elvégezték a kísérleteket, amelyekről mobiltelefonnal fényképeket és videó felvételeket készítettek, mérési eredményeiket Excel táblázatban rögzítették. Az üvegházhatást vizsgáló lánycsoportok Power Point bemutatót készítettek az előző napon szerzett ismeretekből. Informatika órákon folytatták a prezentációk készítését, és elkezdték a plakátok megtervezését easel.ly plakátkészítő program segítségével. A negyedik napon a hőérzetet vizsgáló csoportok befejezték plakátjaikat, melyeken kutatási eredményeiket szemléltették. Az üvegházhatást vizsgáló csoportok is befejezték a Power Point bemutatóikat, illetve véglegesítették plakátjaikat. Az ötödik napon mind a 4 csoport bemutatót tartott. Projektoron kivetítették az elkészült bemutatókat, plakátokat. A projekt utolsó órájában Redmenta teszt online kitöltésével számot adtak tudásukról Hőérzet és Üvegházhatás témakörökben. A diákok az általuk készített Google űrlap segítségével értékelték minden csoport előadását, illetve a különböző csoportok, valamint saját, heti munkáikat is.
Kémia órákon kutatások segítségével választ szerettek volna kapni arra a kérdésre, hogy milyen a színek hőelnyelő képessége. Mennyi hőt raktároz el a ruházatunk és milyen a festékek hőelnyelése, valamint az öltözködésünknek mi köze a hőérzethez? Ehhez gondolatébresztésként szófelhőket tekintettek meg és készítettek el a tanulók. A projekt elvégzéséhez a közösséget kisebb csapatokra kellett osztani, akik a témához illően különböző feladatokat kaptak. A munka elvégzéséhez szükség volt az alábbi tárgyakra/eszközökre: fekete-fehér ruházatra, színes ruházatra, 2 db feketén és 2 db fehéren bevont alumínium dobozra, 4 db hőmérőre, fényképezőgépre, infra lámpára, számítógépre, tanulói laptopokra. A feladat megoldása során voltak kültéri és beltéri csapatok is. A beltéri csapat feladata volt, hogy egy feketén illetve fehéren bevont alumínium dobozba egy-egy hőmérőt rakjanak és infra lámpa alá helyezzék azokat. 45 percen keresztül figyelték meg a hőváltozást. A kültéri csapatok felének szintén ez volt a feladata, csak természetes napfénnyel. A kinti csoport másik fele a fekete-fehér pólós kísérletet végezte, miszerint háttal álltak a Napnak, és elmondták tapasztalataikat a fekete, illetve fehér pólósok is. Tudatták társaikkal, hogy mekkora hőváltozást érzékeltek. A kísérletek végeztével a diákok easel.ly plakátkészítő segítségével plakátokat készítettek, majd bemutatták azokat. A projekt zárásaként a megszerzett ismeretekről kvíz kitöltésével adtak számot a tanulók.
Hipotézis: A hipotézis szerint a feketén bevont alumínium doboz magasabb hőmérsékletre emelkedik az infra lámpa hatására, mivel a fekete szín jobban elnyeli a hőt.
Tapasztalat: A feketén bevont alumínium dobozban lévő hőmérő hamarabb, magasabb hőmérsékletre emelkedett, mint a fehérrel bevont alumínium doboz.
Hipotézis: A feketén bevont doboz ismételten nagyobb hőváltozást mutat, mint a fehér doboz.
Tapasztalat: A napfény hatására a fekete anyaggal bevont alumínium dobozban a hőmérő nagyobb eltéréseket mutat, mint a fehér anyaggal bevont. Ha a felhők a nap elé húzódtak, rohamosan csökkent a hőmérséklet, viszont ha kisütött a nap, újra megnőtt.
Hipotézis: A sötét ruházatnak nagyobb a hőelnyelő képessége.
Tapasztalatok (Fekete): A fekete pólót viselő diákok erősebb melegedést éreztek.
Tapasztalatok (Fehér): A fehér pólós diákok kellemes meleget éreztek.
Biológia órákon arra keresték a választ, hogy hogyan alkalmazkodnak az élőlények a környezetváltozáshoz, valamint miért tesznek meg a vándormadarak évente több ezer km-t. A feladatokat, a kutatás fő kérdéseit, a feladatok elvégzését segítő ellenőrző listát a tanulók interneten keresztül kapták meg: http://korostehetseg.hu/dth-2017/. A 4 fős csoportok egy-egy tanulói laptopot és saját mobiltelefonjaikat használták. Minden csoport ugyanazon a feladatcsoporton dolgozott. A csoporton belül a feladatokat egy időben, saját maguk által meghatározott beosztás alapján végezték a tanulók. Ugyancsak interneten, egy Google űrlapon töltötték ki a kutatási naplót. A kutatási tevékenység értékelésének szempontjait tartalmazó táblázatot is az internetről tölthették le a gépekre. A Magyar Madártani Egyesület honlapja segítségével ismerték meg a fehér gólya életmódját. Egy másik tanulópár az accuweather.com honlap segítségével ismerte meg a kiválasztott fajok vagy konkrét, nyomkövetőt viselő madár vonulási útvonalának éghajlati jellemzőit. A https://tourbuilder.withgoogle.com/ honlap segítségével kiválasztott madarak útvonaláról készítettek képes beszámolót. A csapattagok egymásnak beszámoltak saját részfeladataik eredményéről, majd egyénileg értékelték egy Google űrlap segítségével saját tevékenységeiket. Problémát jelentett, hogy a két tanítási óra között egy nap telt el, és nem folyamatosan végezték a feladatokat a tanulók. A részprojekt szerves beillesztése a teljes projektbe - ezen a két tanítási órán nem valósulhatott meg - mivel az egyes részprojekteket elkülönült tantárgyak keretében végezték a tanulók. Sikerült nagymértékű önállósággal, együttműködve, IKT eszközök alkalmazásával új tudással gyarapodniuk valós természeti jelenség közvetett megfigyeléseiből szerzett tapasztalatok alapján.
A felső tagozaton a Suliújság projekt a rajz és vizuális kultúra, történelem és állampolgári ismeretek, informatika, erkölcstan, újságíró és multimédia szakkör, valamint a napközis foglalkozások keretein belül valósult meg. Az 5-8. évfolyamos tanulóink vettek részt a projektben, amely összesen 20 órában került megszervezésre. A Digitális Témahetet megelőző csütörtökön délutáni napközis időben tanulóinknak lehetősége nyílt látogatást tenni a Békés Megyei Hírlap szerkesztőségébe, ahol betekintést nyerhettek az újságírók életébe. Az ott töltött két óra alatt megismerkedtek az újságírói műfajokkal (glossza, interjú, riport, hír, tudósítás stb.), majd az alapok megismerése után körbe vezették őket a szerkesztőségben. Bemutatták a tördelők, online hírlapszerkesztők és újságírók mindennapi tevékenységét, majd megtudták azt is, hogyan készül az újság és hogyan jut el Budapestről a békéscsabai előfizetők postaládájába. Ezt követően egy 3D nyomtatót és egy történet felolvasó tabletet is szemügyre vehettek a gyerekek.
A témahéten történelem és állampolgári ismeretek órákon médiatörténettel és sajtószereplőkkel ismerkedtek meg diákjaink. Történelem órán a sajtószabadság volt a fő téma. A gyerekek elmondták véleményüket róla, majd a tényszerűség fontosságáról beszélgettek. Megbeszélték, hogy nem szabad bármit leírni, csak azt, amit bizonyítani is tudunk. Felmerültek a személyes szabadság korlátai, illetve az is, hogy a közszereplőknek többet kell-e "tűrniük". A cenzúra hivataláról is beszélgettek, mely Petőfiék munkáját keserítette meg a reformkorban. Szó esett a 12 pontról, és arról, hogy a legelső helyre tették a legfontosabbat: a sajtó szabadágát. Március 15. kapcsán megemlítették a nyomdában történt eseményeket, és szóltak a szabad sajtó első két termékéről is. Mindezek után a Magyarország története című sorozatból nézték meg és beszélték át az ide kapcsolódó részeket. Az órát videók és Power Point prezentációk színesítették. Állampolgári ismeretek órán a Digitális Témahét honlapján megtalálható sajtótörténeti szöveget dolgozták fel a gyerekek kislaptopok segítségével, és a feladatbankban található keresztrejtvényt oldották meg páros munkában. A magyar sajtótörténetet Power Point bemutató segítségével beszélték át. Végül a "Média szereplői és funkciói" témakört dolgozták fel csoportmunkában.
Etika órák keretében reklámokkal és tömegkommunikációs eszközökkel ismerkedtek a diákok. Az órán youtube videókat, reklámokat néztek, kielemezték azokat, beszélgettek róluk. Brands kampányok is szóba jöttek. Megtudták, milyen a jó reklám, és hogyan néz ki egy figyelemfelkeltő hirdetés.
Rajz és vizuális kultúra órákon tanulóink kivetített és kézzel rajzolt példákon keresztül megismerkedtek a képregényrajzolás technikáival, majd egyénileg képregényt kezdtek rajzolni. A legjobbakat az elkészült iskolaújságba is beraktuk. A képregényrajzolás után kézzel rajzolt keresztrejtvények is készültek.
Napközis foglalkozások és etika órák keretében a gyerekek a kislaptopok használatával virtuális útvonalat terveztek a Jankay Iskola körül, majd a készített útvonalterv alapján pedagógusaik kíséretében ténylegesen körbejárták az iskola környéki utcákat. Az utcaneveket feljegyezték, hogy később informatika órán azok eredetére rákeressenek, és az utcák névadóival képzeletbeli riportot készítsenek.
Még mielőtt a gyermekek cikkírásba kezdtek volna, informatika órán átismételték a Békés Megyei Hírlapnál elhangzottakat. Megbeszélték, hogy mi a különbség riport és interjú között. Kommentárokra, hírekre és egyéb sajtóműfajokra példákat néztek, azokra rékerestek az iskolai PC-k használatával. Majd, hogy a cikkekhez képi és szöveges anyagokat keressenek, átismételték a Google keresőszolgáltatás használatát. A cikkek alapjául szolgáló szöveget Word programban írták meg, a letöltött képeket Gimp képszerkesztővel történt formázás után a dokumentumokba illesztettek. Egyes csoportok diktafon használatával interjúkat készítettek például a konyhás nénivel, társaikkal és egy-egy tanárukkal. Az interjúkhoz telefonjaikkal és digitális fényképezőgéppel képeket készítettek. A tördelést, hasábkészítést, a cikkek felépítését projektorral kivetítve ismételték át. Az előzetesen felírt utcanevek is előkerültek, és megkezdődtek a képzeletbeli riportok készítései. Első lépésben felkutatták az interneten fellelhető hiteles információkat az utcáknak névadó történelmi személyiségekről, s írásban rögzítették azokat. A cikkek első felében bemutatták őket, majd összeírták azt, hogy milyen kérdéseket tennének fel nekik, ha velük szemben ülnének. A munkákat párokban csinálták, egyikőjük volt a kérdező, míg a másik tanuló a megszerzett információk alapján az adott korhoz igazodva válaszokat adott a feltett kérdésekre. A kérdéseket és válaszokat közösen gépelték be. Végül a cikkek formázásra kerültek, és a legjobbakat az iskolaújságba szerkesztették Publisher program használatával. Minden informatika órán a gyerekek megbeszélték, hogy ki milyen témában fog írni. Egyesek képeket kerestek, vicceket és egyéb érdekességeket gyűjtöttek, míg mások az ismert publicisztikai műfajokban írtak az iskolaújságba. Szabadon dönthettek, hogy párokban vagy egyénileg készítik el munkáikat. Újságíró és multimédia szakkörökön is cikkírás, interjúkészítés, képi- és szövegszerkesztés zajlott, akárcsak informatika órákon. Együtt ötleteltek az újság rovatain, és azon, hogy az elkészült cikkek hova kerüljenek az újságban. A fennmaradó időben az iskolában megvalósuló projektek összefoglaló videóinak összeállításába is belefogtak. Pénteken, a projekt zárásaként a gyerekek együtt megtekintették munkájuk gyümölcsét, az idei első Gallusz Magazint.
Az oldalt fejleszti és karbantartja: Medovarszki István