Akkreditált kiváló tehetségpont és két tanítási nyelvű szakmai műhely
Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye
Minősített Tehetséggondozó Műhely
Vili környi sulija - interaktív természetismeret tananyag kisiskolások számára
Intézménytípus: általános iskola
Korosztály: 5-8
A Vili környi sulija című interaktív tananyag az általános iskolák 1-2. osztályos tanulói számára készült. A természetismeret oktatása és a környezeti nevelés során játékos, érdekes feladatokkal segít a gyermekeknek a tananyag elsajátítása során. A digitális taneszközök tartalommal való megtöltése során remek eszköz lehet az alkalmazó pedagógus kezében. Lehetőséget teremt arra, hogy környezetismeret órákon vagy szabadidős tevékenységek, szakkörök során a digitális tábla vagy a tanulói laptopok használta megvalósuljon, ezeket az eszközöket jól használható tartalommal tölti meg. A szoftver új lett megírva, hogy az interaktív táblák típusától vagy a tanulói laptopok gyártmányától függetlenül használható legyen. Fontos szempont volt a tartalmi megvalósítás során, hogy a gyerekeknek olyan játékos feladatokat készítsünk, melyeknek a végigjátszásával észrevétlenül és élvezetesen tanulhassanak, a tanulási folyamat szórakoztató és motiváló legyen számukra.
A Vili környi sulija című interaktív tananyag a természettudományos kompetenciák játékos formában történő fejlesztését célozza. A tanulói ismereteket a tanulók számára élvezetes módon bővíti, szemléletes ábráival, lényegre törő szöveges részeivel és szórakoztató interaktív játékaival a gyermekek stressz-mentes, örömteli tanulását segíti. Képi világa a vizuális tanulási stratégiát erősíti, minden ismeretet vizuális oldalról is megerősít. A számítógéppel végzett manipuláció a digitális kompetencia fejlesztését segíti. A gyerekek kisiskoláskori fogékonyságát és a számítógépes világhoz fűződő vonzódását, érdeklődését kihasználva alapvető számítógépes ismereteket is közvetít, teszi ezt a felhasználói oldalon a számítógépes alkalmazás használata során.
A jó gyakorlatot annak birtoklója saját hatáskörében olyan módokon jutathatja el saját intézményének tanulóihoz, ahogyan azt az egyenlő hozzáférés biztosítása során jónak látja. A tanteremben a tanulói laptopok és az interaktív tábla használata során az adott osztály minden tanulója egyenlő mértékben juthat hozzá a tananyag nyújtotta ismeretekhez. A Vili környi sulija minden témaköre végén két-három interaktív játékot tartalmaz, melyek minden használat során egyedi feladatokat biztosít a gyerekeknek. Így elérhető az hogy a tanulók többször is eljátsszák az adott játékokat, ez segít a bevésődés és a megértés folyamán, teszi ezt változatosan és élvezetesen.
Az interaktív tananyag alkalmazásának számos kézzelfogható és nyilvánvaló haszna van. A digitális technikák mindennapos használata a gyermekeket olyan motivációs szintre emeli, melynek tudatos kiaknázásával eredményesebbé válik az oktató-nevelő munka. Az gyermeki érdeklődés mellett a számítógépes oktatás eszköztárának is komoly szerepe van abban, hogy a tanulók gyorsabban tanulnak, ismereteiket pedig gyakorlati módon használni és alkalmazni tudják. A tanórai digitális tartalma használata azért nehézkes a pedagógusok nagy részének számára, mivel igen komoly időbeli ráfordítást igényel. A Vili környi sulijának használata során a tanítók olyan digitális tananyagot kapnak, melyet gondos tervezéssel akár két éven keresztül is alkalmazhatnak a környezetismeret tantárgy tanítása során. Különösebb szellemi erőfeszítés és időpocsékolás nélkül csempészhetnek tanóráikba játékos és szórakoztató interaktív tartalmakat.
A környezetismeret tantárgy tanítása során fontos szempontnak tartjuk a tapasztalati úton történő tanulást és az igényes, informatív szemléltetést. A tankönyvpiacon található tankönyvek többségéhez illeszkedő digitális tartalmat szándékoztunk létrehozni, melyet tankönyvtől függetlenül vagy akár azt helyettesítve is bármelyik iskola bármely tanítója használni tud. A témaválasztás során igyekeztünk a legfontosabb ismereteket összegyűjteni, melyek akár más tantárgyak tanítása során is előjöhetnek. A tananyag feldolgozása során nem feltétlenül kell lineáris irányt használni, a pedagógus kedvére válogathat a fő témakörök és azok alfejezetei között, az alkalmazás a tanítói kreativitásra van bízva. A fő témaköröket a következőkben határoztuk meg, melyek azonban nem a feldolgozás menetét mutatják:
- Az állatok
- A növények
- Az emberek világa
- Élet otthonainkban
- Élettelen környezetünk
- A világ működése
Az interaktív tananyag heterogén, eltérő szociokulturális és társadalmi háttérrel rendelkező gyerekek körében hasznosan alkalmazható. Olyan ismeretanyagot közvetít a tanulók felé, melyet otthoni és hagyományos iskolai környezetben nem minden esetben tapasztalhatnak meg. Széles spektrumú információátadó tulajdonságai miatt minden települési jellemző esetében hasznos, mivel kézzelfogható ismereteket ad át a falusi vagy városi környezetből érkező diákoknak is. Ez a tananyag tartalmának alaposan előkészített kiválasztása miatt vált elérhetővé, így bármilyen háttérrel rendelkező tanulócsoport esetében élvezetes eszköznek bizonyul.
A tananyag abban tekinthető újszerűnek, hogy az általános iskolák 1-2. osztályának illetve az óvodai nagycsoportok esetében komplex, logikájában egymásra épülő ismeretanyagot tartalmaz. A tananyag elsajátítása azonban nem a hagyományos struktúrában történik, hanem játékot és az önnálló tapasztalatszerzést helyezi előtérbe. A gyerekek látványos, szórkoztató animációk, interaktívan változó játékok, és az azonnali ellenőrzésnek köszönhetően rendkívül gyorsan tanulnak, a tanulást szórakozásnak, a számonkérést játéknak fogják tekinteni. A környezeti neveléshez szükséges szemléltetés, a vizuális úton való tanulás és manipuláció a tananyag alkalmazásával minden tanórán vagy foglalkozáson megvalósul.
A tananyag abban tekinthető újszerűnek, hogy az általános iskolák 1-2. osztályának illetve az óvodai nagycsoportok esetében komplex, logikájában egymásra épülő ismeretanyagot tartalmaz. A tananyag elsajátítása azonban nem a hagyományos struktúrában történik, hanem a játékot és az önálló tapasztalatszerzést helyezi előtérbe. A gyerekek a látványos, szórakoztató animációknak, az interaktívan változó játékoknak, és az azonnali ellenőrzésnek köszönhetően rendkívül gyorsan tanulnak, a tanulást szórakozásnak, a számonkérést játéknak fogják tekinteni. A környezeti neveléshez szükséges szemléltetés, a vizuális úton való tanulás, a tevékenységalapú oktatás és a manipuláció a tananyag alkalmazásával minden tanórán vagy foglalkozáson megvalósul.
Intézményünkben kiemelt hangsúlyt fektetünk arra, hogy nem informatikaórai környezetben adjunk a tanítványainknak használható IKT ismereteket. Ennek érdekében már kisiskolás kortól kezdve segítségül hívjuk az info-kommunikációs eszközöket, mint a tanítási folyamat kiszolgálóit annak érdekében, hogy a gyermekek minél fiatalabb korban értő számítógép használókká váljanak. E törekvésünk jegyében számos digitális és interaktív tananyagot fejlesztettünk, melyek használata során bizonyítottá vált az a meggyőződésünk, hogy a gyermekek digitális világ iránti vágyát kötelességünk az oktató-nevelő munkánk szolgálatába állítanunk. Több éves gyakorlatunk van abban, hogy tanítványaink digitális kompetencia-fejlesztése hogyan oldható meg hagyományos tanórai környezetben. Ezen fejlesztő munkánk egyik jó gyakorlata a Vili környi sulija, melyet több tanulócsoportban próbáltunk már ki tanítványaink nagy örömére.
A Vili környi sulija című interaktív környezetismeret tananyagot felépítésének, érdekes és a gyerekek érdeklődéséhez illeszkedő tartalmának nemcsak természettudományos végzettséggel rendelkező pedagógus taníthatja, de szakköri vagy nem szakrendszerű keretek között akár nem szakos tanár-tanító is oktathatja. Rendszergazda alkalmazására nincsen szükség, a program a hordozó CD-ről a számítógép merevlemezére telepítve közvetlenül futtatható. Természetesen, mint bármely jó gyakorlat, alapfeltételként kezeli a tanári és az iskolai innovációt, motiváltságot és magas színvonalú szakmai elhivatottságot. Jól együttműködő munkaközösségek esetén hatékonyan megvalósul a horizontális tanulás.
A fenntartás különböző intézményenként eltérő eszközigénnyel is megvalósítható. Az alábbiakban egymástól eltérő lehetőségeket olvashat, melyek alapján beazonosíthatja saját iskolájának lehetőségeit. Természetesen bármelyik alkalmazásával a kitűzött pedagógiai célok maximálisan megvalósíthatóak.
A) Tanterem - tanulói laptopok használta
B) Tanterem - tanulói laptopok használta + kivetítés projektorral
C) Tanterem - tanulói laptopok használta + kivetítés projektorral + interaktív tábla
D) Tanterem - csoportonként 1 laptop (kooperatív munka)
E) Tanterem - tanári gépen futó program kivetítése, egér használata
Az oldalt fejleszti és karbantartja: Medovarszki István